WSiP, Warszawa 2013.
Edyta
Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Wspomaganie
rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się
Trzeci rok życia to bardzo ważny okres w życiu
dziecka. Trzylatek nadal czuje się
w centrum wszechświata, ale chce być samodzielny. Po raz pierwszy idzie do przedszkola. Pozostaje bez mamy, za to w gronie innych dzieci. W tym czasie poznaje siebie samego, ale także wszystko dookoła: ludzi, świat. Uczy się podstawowych zasad i norm, odpowiedniego zachowania, prawidłowego wykonania czynności samoobsługowych.
w centrum wszechświata, ale chce być samodzielny. Po raz pierwszy idzie do przedszkola. Pozostaje bez mamy, za to w gronie innych dzieci. W tym czasie poznaje siebie samego, ale także wszystko dookoła: ludzi, świat. Uczy się podstawowych zasad i norm, odpowiedniego zachowania, prawidłowego wykonania czynności samoobsługowych.
Jak ułatwić start dziecku, stawiającemu pierwsze
kroki w „dorosłe życie” ? O tym warto przeczytać w książce prof. Edyty
Gruszczyk Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Wybitne specjalistki w dziedzinie
pedagogiki opracowały wspólnie m.in. skuteczne programy i metody wspomagania
rozwoju intelektualnego dzieci, także w zakresie matematyki oraz wydały wiele publikacji na ten temat.
Intensywne
wspomaganie jest potrzebne wszystkim dzieciom.[…] Dzieci rodzą się wielce
utalentowane, ale są to zadatki, które trzeba umiejętnie rozwijać.
W jaki sposób? Autorki odpowiadają na trudne pytania
m.in. związane z pójściem trzylatka do przedszkola. Omawiają towarzyszące wtedy
emocje, podpowiadają jak sobie radzić z problematycznym sytuacjami, jak dbać o
rozwój sprawności motorycznych, ruchowych, ponieważ czynności intelektualne są silnie powiązane z tym, co czynią ręce i
dotykowym odczuwaniem tego, co się wokół znajduje.
Książka zawiera zestaw ćwiczeń wspomagający rozwój
wiedzy o samym sobie, np. oswajanie się z własnym ciałem, rozpoznawanie,
porównywanie; listę nawyków, które należy utrwalać, jak np. dbanie o własne
rzeczy, pomaganie innym, właściwe zachowanie się przy stole, samodzielne
ubieranie się itp. Opisane zostały też takie obszary edukacji jak: myślenie przyczynowo-skutkowe,
liczenie, klasyfikowanie, swobodne wypowiadanie się.
Propozycje stworzone przez autorki nie wiążą się z
długotrwałym wysiłkiem. Kształtowanie każdej sprawności polega na dobrej zabawie
z dzieckiem, dopasowanej do jego możliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz