niedziela, 30 marca 2014

Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków... E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska

 ksiazka tytuł: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających autor: Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa


WSiP, Warszawa 2013.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się

           Trzeci rok życia to bardzo ważny okres w życiu dziecka. Trzylatek nadal  czuje się
w centrum wszechświata, ale chce być samodzielny. Po raz pierwszy idzie do przedszkola. Pozostaje bez mamy, za to w gronie innych dzieci. W tym czasie poznaje siebie samego, ale także wszystko dookoła: ludzi, świat. Uczy się podstawowych zasad i norm, odpowiedniego zachowania, prawidłowego wykonania  czynności samoobsługowych.
           Jak ułatwić start dziecku, stawiającemu pierwsze kroki w „dorosłe życie” ? O tym warto przeczytać w książce prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Wybitne specjalistki w dziedzinie pedagogiki opracowały wspólnie m.in. skuteczne programy i metody wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci, także w zakresie matematyki oraz  wydały wiele publikacji na ten temat.
          Intensywne wspomaganie jest potrzebne wszystkim dzieciom.[…] Dzieci rodzą się wielce utalentowane, ale są to zadatki, które trzeba umiejętnie rozwijać.
W jaki sposób? Autorki odpowiadają na trudne pytania m.in. związane z pójściem trzylatka do przedszkola. Omawiają towarzyszące wtedy emocje, podpowiadają jak sobie radzić z problematycznym sytuacjami, jak dbać o rozwój sprawności motorycznych, ruchowych, ponieważ czynności intelektualne są silnie powiązane z tym, co czynią ręce i dotykowym odczuwaniem tego, co się wokół znajduje.
             Książka zawiera zestaw ćwiczeń wspomagający rozwój wiedzy o samym sobie, np. oswajanie się z własnym ciałem, rozpoznawanie, porównywanie; listę nawyków, które należy utrwalać, jak np. dbanie o własne rzeczy, pomaganie innym, właściwe zachowanie się przy stole, samodzielne ubieranie się itp. Opisane zostały też takie obszary edukacji jak: myślenie przyczynowo-skutkowe, liczenie, klasyfikowanie, swobodne wypowiadanie się.
            Propozycje stworzone przez autorki nie wiążą się z długotrwałym wysiłkiem. Kształtowanie każdej sprawności polega na dobrej zabawie z dzieckiem, dopasowanej do jego możliwości.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz